OPTAKT: Ugens prædiken
Nyheder

Fastelavns søndag

Af Sarah Ziethen, præst, Roskilde Domsogn

Hvilken sætning i teksten er den mest centrale, mener du?

Jeg trænger til at blive døbt af dig, og du kommer til mig?

Hvorfor er den det?  

Johannes viser med sine ord noget af det, der for mig er det vigtigste i kristendommen – nemlig at når vi har mest brug for Jesus, så kommer han til os. Vi skal ikke selv søge ham eller gøre os umage eller være noget særligt. I stedet kommer han til os, når vi har brug for ham. Johannes bliver i denne sammenhæng (og taget lidt ud af en kontekst) til os almindelige mennesker, der flakker forvildede rundt og uden at kunne finde Gud i vores liv. Vi trænger til at blive døbt – og Jesus kommer til os.

Hvordan forestiller du dig, at prædikenen på den baggrund skal gribes an? 

For mig er der to spor der skal folde sig ud denne søndag. Dels dåbens betydning i vores liv, som der hvor Gud netop griber ind og rækker ned til os – og dels fortællingen om, at Jesus kommer til os og tager imod det vi kan give.

I disse dage er jeg meget optaget af hvordan håb kan folde sig ud i vores verden og hverdag. Jeg læste en artikel om, at når vi føler at vi er en del af en flok som løfter sammen, så bliver håbet om at de vi gør nytter, større. Jeg vil derfor bruge denne erfaring til at opfodre til håbefulde fællesskaber. Ikke fordi vi bliver frelst af at være aktivister der kæmper for en sag, hvad det så end er, for frelsen rækkes os i dåben, men fordi vores oplevelse af håb og meningsfuldhed styrkes når vi er del af fællesskaber.

Desuden vil jeg understrege dåbens betydning som indlemmelse i et håbefuldt fællesskab, og betydningen af fællesskabet i Kristus og med Kristus, som det der er bærende for vores håb – særligt når det er et håb på trods.

Selvom det er fastelavnssøndag er dette ikke en børnegudstjeneste, den afholdes tidligere, så derfor skal jeg ikke som sådan forholde mig til udklædte børn – men kan bruge søndagen til at forberede fasten som en tid, hvor vi forholder os til vores forhold til Gud og de fællesskaber vi er kaldede til at være en del af.

TEKSTEN:

Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus: 

Da kommer Jesus fra Galilæa til Johannes ved Jordan for at blive døbt af ham. Men Johannes ville hindre ham i det og sagde: 

»Jeg trænger til at blive døbt af dig, og du kommer til mig?« 

Men Jesus svarede ham: 

»Lad det nu ske! For således bør vi opfylde al retfærdighed.« 

Så føjede han ham. Men da Jesus var døbt, steg han straks op fra vandet, og se, himlene åbnede sig over ham, og han så Guds ånd dale ned ligesom en due og komme over sig; og der lød en røst fra himlene: 

»Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag!« 

Matthæusevangeliet 3,13-17