Bispeportræt afsløret i domkirken
Menighedsrådet i Roskilde Domsogn var vært ved et arrangement, hvor Thomas Kluges portræt af Roskilde Stifts biskop nummer 64 blev afsløret
Tekst: Sidsel Drengsgaard
Når en biskop forlader sit embede foreskriver traditionen, at der bliver ophængt et portræt i korrundingen i Roskilde Domkirke.
Mandag den 26 september var menighedsrådet i Roskilde Domsogn derfor vært ved et arrangement, hvor portrættet af Roskilde Stifts biskop nummer 64 blev afsløret.
Samlingen rummer - foruden det nyligt ophængte portræt af Peter Fischer-Møller - 37 portrætter. De er ikke alle Roskilde-bisper, da vi også finder portrætter af Ansgar, Luther, Christian 3, Hans Tavsen og Johannes Bugenhagen på væggen i korrundingen.
Tradition fra 1700-tallet
Traditionen med at portrættere afgående biskopper stammer tilbage fra midten af 1700-tallet, hvor biskop Peder Hersleb begyndte at indsamle portrætter af sine forgængere. Han opsporede i høj grad tidligere afbildninger og lod dem kopiere i oliemaleri.
Oprindeligt blev de ophængt i det gamle konventhus, og første gang de kunne ses var i 1753 i forbindelse med Sankt Johannes Landemode. Da det gamle konventhus blev revet ned i 1811 blev portrætterne flyttet til Riddersalen i Domkirken og først omkring 1830 blev de flyttet til deres nuværende placering i korrundingen.
Og netop i korrundingen stod Peter Fischer-Møller klar til at afsløre det portræt, som kunstneren Thomas Kluge malede i 2015 i forbindelse med biskoppens 60-års dag.
Domprovsten og Grundtvig rimer
Men før afsløringen fandt sted bød menighedsrådsformand Anne Rosendal velkommen og takkede biskoppen for det gode samarbejde gennem de 14 år, han bestred embedet.
Herefter holdt domprovst Anne-Sophie Olander Christiansen tale. Og i dagens anledning på versefødder:
"I selskab med mange som har meget betydet,
for æres bør den der har ærefuldt ydet.
Vi venter med længsel på at nog’n løfter sløret,
og beriger interiøret."
Lød det i talen, der tog os med helt tilbage til syndefaldet og det antikke Grækenland. Læs hele talen - eller rimet - i faktaboksen under artiklen.
Og hun er ikke den eneste, som bispeportrætterne har inspireret til at rime. I Grundtvigs Roskilde-Riim fra 1813 lyder det nemlig således:
"Saa man vel fornyligen magen:
Morten Luther, Bugenhagen,
Tavsen, Sjællands bisper alle
Fra Palladius til Balle".
Og kan man tilføje - nu helt frem til Peter Fischer-Møller.
Hele selskabet lyttede opmærksomt og med smil til domprovstens rim - det største smil og bredeste grin tegnede Peter Fischer-Møller sig for.
Afsløringen!
Også kom øjeblikket, hvor han klatrede op på trappestigen og afslørede portrættet.
Herefter takkede han for samarbejdet, arrangementet og domprovstens fine tale.
“Min hustru Bente er godt tilfreds med, at vi ikke længere skal have portrættet hængende - for som hun plejer at sige; det er rigeligt med én Peter herhjemme,” sagde han med endnu et af de velkendte smil.
Det er Peter Fischer-Møller, der har valgt kunstneren.
"Thomas Kluge er en talentfuld portrætmaler og helt generelt en spændende kunstner. Hans malerier kan man undre sig over, når man betragter dem. De får en til at stille spørgsmål og indlede en samtale," fortæller han om valget.
Kilde til de historiske oplysninger: Fonden til formidling af kulturarven i Roskilde Domkirke